جامعة ميسان تقيم حلقة نقاشية حول (ظاهرة الإنكليزية الصامتة )

جامعة ميسان تقيم حلقة نقاشية حول (ظاهرة الإنكليزية الصامتة )

 

 

 

جامعة ميسان تقيم حلقة نقاشية حول (ظاهرة الإنكليزية الصامتة (

أقيمت حلقه نقاشيه (سمنار) في كلية التربية/جامعة ميسان/ قسم اللغة الانكليزية يوم الاربعاء الموافق 26\12\2018 تقدمت بها طالبة الدراسات العليا (نوار علاء عبد الحسين ) بحضور رئيسة قسم اللغة الانكليزية الدكتورة (ألاء ظافر عامر) و أساتذة القسم و طلاب الماجستير في قسم اللغة الانكليزية.

تناولت الدراسة ظاهرة الانكليزية الصامتة التي تعد مشكلة حقيقية سائدة في الصفوف الجامعية العراقية للغة الانكليزية بوصفها لغة أجنبية.وعلى هذا لابد من التحقيق في الأسباب الكامنة وراء هذه الظاهرة والبحث عن تقنيات معينة للقضاء عليه

ومن هنا تهدف الدراسة الحالية إلى التحقيق في الأسباب الكامنة لظاهرة الانكليزية الصامتة في الصفوف الجامعية العراقية و القضاء على هذه الظاهرة من خلال اعتماد تقنيات معينة صممت لتطوير قدرة الطلاب الكلامية.

واقتصرت الدراسة على أساتذة اللغة الانكليزية في كليات التربية والتربية الأساسية في الجامعات العراقية طلبة المرحلة الثانية لقسم اللغة الانكليزية في كليتي التربية الأساسية في جامعتي المستنصرية وميسان .

ولتحقيق اهداف الدراسة تم اتباع عدد من الاجرائات والتجارب وقد تم الاستنتاج بان تبني تقنيات (العصف الذهني، المناقشة و المناظرة ) قضت على ظاهرة الانكليزية الصامتة . واخيراً قدمت الدراسة عدداً من التوصيات المتعلقة بالمتعلمين، والأساتذة، ومصممي المناهج والمواد، وعدداً من المقترحات الخاصة بإجراء بحوث مستقبلية.


A seminar had been held in university of Maysan/ collage of Education / English department about '' Eradication of Mute English Phenomenon Inside Iraqi EFL College Classrooms '' by M. A student ( Nawar Alaa Abdul Hussein) and supervised by Asst. Prof. Alla' Dhafir ( the head of English department) , and a number of professors and M.A students in English department. This phenomenon is called 'Mute English' which is a serious problem that prevails in Iraqi EFL college classes. It is important to investigate the reasons behind this phenomenon and to look for techniques to eradicate it. 
It aims at investigating the reasons behind the Mute English Phenomenon in Iraqi college classrooms and eradicating this phenomenon through adopting certain techniques that are designed to develop students' speaking ability.The present study is limited to instructors of English in the colleges of education and basic education in the Iraqi universities and second-year college students, Departments of English, Colleges of Basic Education, Universities of Mustansiriyah and Missan for the academic year . It is concluded that the adoption of the techniques of brainstorming, discussion and debate has eradicated the Mute English phenomenon. Finally, a number of useful recommendations concerning the EFL learners, instructors, and syllabus or material designers, are presented and several pedagogical suggestions for further research are stated. It is concluded that the adoption of the techniques of brainstorming, discussion and debate has eradicated the Mute English phenomenon .Finally, a number of useful recommendations concerning the EFL learners, instructors, and syllabus or material designers, are presented and several pedagogical suggestions for further research are stated


 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook

عدد المشاهدات 1 مشاهد

نشر في 2019-01-02