Rhetoric of the oath in the Holy Quran - Juz Amma A Model
Main Article Content
Abstract
God, the wise Creator, has revealed the Noble Qur’an to all people in different languages, colors, and environments, and people have stood by different and different positions, including the approved believer, and among them is the quarreling liar, and these two different positions called from the Great Qur’an to address each group with the appropriate discourse And it suits it from a style, and the section is one of the most important and greatest methods that God directed in the Qur’an for the Prophet (PBUH) and for the believers, and for the disbelievers who are ungrateful and unjust. , And to refute Suspicions, and to establish an argument against them, and to emphasize the news in which the sections appeared.
And the style of the section in the Holy Qur’an is one of the most common and widely used methods of miracles, and it is the most widespread in the Qur’an. The Qur’an has opened many chapters in the oath; 40%), which indicates the importance of this method, and due to the vow of rhetorical studies in it, I have examined it rhetorically, studying the term section, the intended meaning, I monitored its images, and I clarified the aspects of its rhetorical beauty, its artistic functions, its purposes, and tracked the opinions of rhetoric and interpreters in many of those Pictures, and discussed their opinions on them. This research came in a preface, two articles, and a conclusion.
The preface made it an introduction to the study of the concept of the department, and the most important features of the department's linguistic, rhetorical, and literary, and the first topic: It made it a theoretical study, so I dealt with the section with language, terminology, rhetoric of the department and its technical secrets. As for the second topic: I made it applied, in which the verses of the section in "Amma's Part" were analyzed in terms of the verb of the oath, the oath with it, the oath and its answer, and the oath's rhetoric. The research reached a set of results, which I placed at the end of the research.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
(1) عبد السلام هارون،الأساليب الإنشائية في النحو العربي، ط1، القاهرة، مكتبة الخانجي، 2001،ص 162.
(2) سيبويه،الكتاب، تحقيق عبدالسلام هارون، ط1، بيروت: دار الجيل، 1991، 3 / 104 .
(3)ابن يعيش، شرح المفصل، تحق عاصم البيطار، ط1، القاهرة: مكتبة المتنبي، 1990 9 /90 .
) أبو بشر عَمرو بن عثمان بن قَنبر، كتاب سيبويه ، تحقيق وشرح عبدالسّلام هارون، ط1، بيروت: دار الجيل، 1991م، 3 / 496 ؛ الأنباري، أسرار العربية، تحقيق محمّد بهجهت البيطار، لا.ط، لا.ت، ص 275.
(5) ابن أبي الربيع عبيد الله بن محمّد الإشبيلي، البسيط في شرح جمل الزّجاجي، تحقيق ودراسة د/ عياد بن عيد الثبيتي، ط1، دار الغرب الإسلامي ، 1986م ، السِّفر الثاني، ص 924 .
(6) أسرار العربية، مرجع سابق، ص 275؛ و نظر : بن هشام الأنصاري، مغني اللّبيب عن كتبُ الأعاريب، تحيق محمّد محيي الدّين عبد الحميد، لا.ط، بيروت: دار إحياء التراث، ج 1 122 -126.
(7) البيت من بحر الوافر : وهو لعمرو بن يربوع ، انظر : ابن يعيش، شرح المفصّل، لا. تحق، لا.ط ، القاهرة: المجلس الأعلى للأزهر، ج 9 / 101 ؛ أبو عثمان عَمرو بن بحر الجاحظ، كتاب الحيوان، تحقيق عبدالسلام هارون، لا.ط، بيروت: دار الجيل، ج 1 /186 .
(8) الكتاب، مصدر سابق، 3/ 496 .
(9) انظر :شرح المفصل، مصدر سابق، 9 /99 ؛و انظر: البسيط في شرح جمل الزّجاجي السفر الثاني، مرجع سابق، 925 .
(10) مرجع سابق, و انظر: المغني، مصدر سابق، 2 /24 .
(11) الأساليب الإنشائية، مرجع سابق، ص 163 .
(12) المرجع نفسه، ص 163 .
(13) المرجع نفسه، ص 163 بتصرف يسير ؛ و انظر الهمع 3 : 393 .
(14) البسيط السفر الثاني، مرجع سابق، ص 927 , و قال ابن يعيش في شرح المفصل عن إبدال التاء من الواو : " و هو كثير يكاد يكون قياسًا لكثرته " شرح المفصل، مصدر سابق، ج 9 /99 .
(15) البيت من البسيط نسبه سيبويه في الكتاب ، ج2 / 144، ج 3 / 497 إلى أمية بن أبي عائذ .
(16) البسيط السفر الثاني مرجع سابق، ص 928 , انظر : مصدر سابق،المغني، ج 1/ 232 .
(17) انظر : الكتاب، مصدر سابق، 3 / 499 ؛ و شرح المفصل، مصدر سابق، ج 9 /100 .
(18) البسيط، مرجع سابق، ص 928.
(19) شرح المفصل، مصدر سابق،ج 9 / 100 .
(20) انظر : الكتاب، مصدر سابق ، 3 / 497، و انظر شرح المفصل، مصدر سابق، ج 9 /103 و ما بعدها , البسيط السفر الثاني، مرجع سابق، ص 933 و ما بعدها .
(21) البيت من الطويل لذي الرمة , و الشاهد في "الله " و هو نصب المقسم به عند حذف حرف القسم .
(22) شرح المفصل، مصدر سابق، 9 /93 .
(23) البسيط السفر الثاني 923 .
(24) انظر شرح المفصل، مرجع سابق، 9 /94 .
(25) البيت على بحر الطويل وهو للمسيب بن علس
(26) المغني، مصدر سابق، 2 / 66 - 71 .
(27) الأساليب الإنشائية ، مرجع سابق، ص166 بتصرف .
(28) عبده الرّجحي، مهارات العربية في النّحو والصّرف، الكويت: مطبوعات مؤسسة البابطين، بتصرف ص 122 2007م. و انظر :شرح المفصل، مصدر سابق، 9 /96 -97 ؛ و البسيط السفر الثاني، مرجع سابق، ص 913 و ما بعدها ، و الأساليب الإنشائية، مرجع سابق، ص 168 و ما بعدها .
المغني، مصدر سابق، 2/ 302 .
(30) انظر البسيط السفر الثاني 937 , و الأساليب الإنشائية 167, و المغني 2 : 302 .
(31) انظر: المغني، مصدر سابق، 2 /302 .
(32) الكتاب، مصدر سابق، 3/ 104 باب الأفعال في القسم .
(33) جمال الدّين محمّد بن عبد الله بن مالك، شرح التسهيل، تحقيق عبدالرّحمن السّيد، محمّد بدوي المختون، ط1 ، هجر: للطباعة 1990، 3/215-216.
(34) نعني بالمكي ما نزل قبل هجرته (ص ) إلى المدينة , و إن كان نزوله بغير مكة .
(35) محمّد بكر إسماعيل دراسات في علوم القرآن، ط1، القاهرة: دار المنار، 1991، ص ص 53-55.
(36) سيد قطب، في ظلال القرآن، ط 12، القاهرة: دار الشروق 1986.ج.6/380 .
(37) محمّد بن يوسف الشّهير بأبي حيان التوحيدي، البحر المحيط، تحقيق الشّيخ عادل أحمد عبد الموجود الشّيخ علي محمّد معوض، ط 1، بيروت: دار الكتب العلمية 1993، ج8/212 ؛ و انظر : الكشّاف، الزمخشري، تحقيق الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمّمد معوّض، ط1، الرّياض: مكتبة العبيكان،1998م،ج 4 /659 .
(38) انظر حروف القسم في هذا البحث ص 5 .
(39) انظر : شرح المفصل، مصدر سابق، 9 /93 .
(40) محيي الدّين الدّرويش، إعراب القرآن وبيانه، ط 7، دمشق بيروت: اليمامة ودار ابن كثير، 1999،ج 8 / 366 -409 .
(41) المرجع نفسه، 8 /330 ، و الكشاف، مصدر سابق، ج 4 /763 .
(42) انظر : لضياء الدين بن الأثير، المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر، قدّمه وعلّق عليه أحمد الحوفي بدوي طبانة، ط1، القاهرة: دار نهضة ص 306 .
(43) ابن أبي الإصبع المصري، تحرير التحّبير في صناعة الشّعر والنثر وبيان إعجاز القرآن تحقيق حفني محمّد شرف، ط1، القاهرة: المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، 1963 ص327 و ما بعدها .
Footnotes
(1) Abd al-Salam Harun, Constructional Methods in Arabic Grammar, 1st ed., Cairo, Al-Khanji Library, 2001, p. 162.
(2) Sibawayh, The Book, edited by Abd al-Salam Harun, 1st ed., Beirut: Dar al-Jeel, 1991, 3/104.
(3) Ibn Ya'ish, Explanation of al-Mufassal, edited by Asim al-Baytar, 1st ed., Cairo: Maktaba al-Mutanabbi, 1990/90.
(4) Abu Bishr Amr ibn Uthman ibn Qanbar, The Book of Sibawayh, edited and explained by Abd al-Salam Harun, 1st ed., Beirut: Dar al-Jeel, 1991, 3/496. Al-Anbari, Secrets of Arabic, edited by Muhammad Bahjat al-Baytar, no. ed., no. t., p. 275.
(5) Ibn Abi al-Rabi' Ubayd Allah ibn Muhammad al-Ishbili, Al-Basit fi Sharh Jumal al-Zajjaji, edited and studied by Dr. Ayyad ibn Eid al-Thabeti, 1st ed., Dar al-Gharb al-Islami, 1986, second volume, p. 924.
(6) Secrets of Arabic, op. cit., p. 275; and see: Ibn Hisham al-Ansari, Mughni al-Labib 'an Kutubu al-A'arib, edited by Muhammad Muhyi al-Din Abd al-Hamid, no. ed., Beirut: Dar Ihya' al-Turath, vol. 1, pp. 122-126.
(7) The verse in the Wafir meter: It is by Amr ibn Yarbu'. See: Ibn Ya'ish, Sharh al-Mufassal, no. ed., no. ed., Cairo: Supreme Council of al-Azhar, vol. 9/101; Abu Uthman Amr ibn Bahr al-Jahiz, Kitab al-Hayawan, edited by Abd al-Salam Harun, no. 1, Beirut: Dar al-Jeel, vol. 1/186.
(8) The Book, op. cit., 3/496.
(9) See: Sharh al-Mufassal, op. cit., 9/99; and see: al-Basit fi Sharh Jumal al-Zajjaji, second volume, op. cit., 925.
(10) Op. cit., and see: al-Mughni, op. cit., 2/24.
(11) Constructional Methods, op. cit., p. 163.
(12) Ibid., p. 163.
(13) Ibid., p. 163, slightly modified; and see al-Hama' 3:393.
(14) Al-Basit, the Second Book, op. cit., p. 927. Ibn Ya'ish said in his commentary on Al-Mufassal regarding the substitution of the letter ta' for the letter waw: "It is common, almost a measure of its frequency." Commentary on Al-Mufassal, op. cit., vol. 9/99.
(15) The verse from Al-Basit was attributed by Sibawayh in Al-Kitab, vol. 2/144, vol. 3/497, to Umayya ibn Abi A'idh.
(16) Al-Basit, the Second Book, op. cit., p. 928. See: Al-Mughni, vol. 1/232.
(17) See: Al-Kitab, op. cit., 3/499; and Commentary on Al-Mufassal, op. cit., vol. 9/100.
(18) Al-Basit, op. cit., p. 928.
(19) Commentary on Al-Mufassal, op. cit., vol. 9/100.
(20) See: Al-Kitab, previous source, 3/497, and see Sharh al-Mufassal, previous source, vol. 9/103 et seq., Al-Basit, the Second Book, previous source, pp. 933 et seq.
(21) The verse is in the long meter by Dhu al-Rummah, and the witness is in "Allah," which is the object of the oath when the oath letter is omitted.
(22) Sharh al-Mufassal, previous source, 9/93.
(23) Al-Basit, the Second Book, 923.
(24) See Sharh al-Mufassal, previous source, 9/94.
(25) The verse is in the long meter and is by al-Musayyab ibn 'Als.
(26) Al-Mughni, previous source, 2/66-71.
(27) Construction Methods, previous source, p. 166, with some modifications.
(28) Abdo Al-Rajhi, Arabic Skills in Grammar and Morphology, Kuwait: Al-Babtain Foundation Publications, modified, p. 122, 2007. See also: Sharh Al-Mufassal, previous source, 9/96-97; and Al-Basit, Second Book, previous source, pp. 913 ff., and Al-Asalat Al-Insha'iyyah, previous source, pp. 168 ff.
Al-Mughni, previous source, 2/302.
(30) See Al-Basit, Second Book, 937; Al-Asalat Al-Insha'iyyah, 167; and Al-Mughni, 2:302.
(31) See Al-Mughni, previous source, 2/302.
(32) Al-Kitab, previous source, 3/104, Chapter on Verbs in Oaths.
(33) Jamal al-Din Muhammad ibn Abdullah ibn Malik, Sharh al-Tashil, edited by Abd al-Rahman al-Sayyid, Muhammad Badawi al-Mukhtun, 1st ed., Hijr: for printing 1990, 3/215-216.
(34) By Meccan, we mean what was revealed before his (PBUH) migration to Medina, even if it was not revealed in Mecca.
(35) Muhammad Bakr Ismail, Studies in the Sciences of the Qur'an, 1st ed., Cairo: Dar al-Manar, 1991, pp. 53-55.
(36) Sayyid Qutb, In the Shade of the Qur'an, 12th ed., Cairo: Dar al-Shorouk 1986, vol. 6/380.
(37) Muhammad ibn Yusuf, known as Abu Hayyan al-Tawhidi, al-Bahr al-Muhit, edited by Sheikh Adel Ahmad Abd al-Mawjud and Sheikh Ali Muhammad Mu'awwad, 1st ed., Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah 1993, vol. 8/212; See: Al-Kashaf, Al-Zamakhshari, edited by Sheikh Adel Ahmed Abdel Mawgoud and Sheikh Ali Muhammad Mu'awwad, 1st ed., Riyadh: Al-Ubaikan Library, 1998, vol. 4/659.
(38) See the oath letters in this research, p. 5.
(39) See: Sharh Al-Mufassal, previous source, 9/93.
(40) Muhyi Al-Din Al-Darwish, I'rab Al-Qur'an wa Bayanuhu, 7th ed., Damascus-Beirut: Al-Yamamah and Dar Ibn Kathir, 1999, vol. 8/366-409.
(41) The same reference, 8/330, and Al-Kashaf, previous source, vol. 4/763.
(42) See: Diya' Al-Din Ibn Al-Athir, Al-Mathal Al-Sa'ir fi Adab Al-Katib wa Al-Sha'ir, introduced and commented on by Ahmed Al-Hawfi Badawi Tabana, 1st ed., Cairo: Dar Nahda, p. 306.
(43) Ibn Abi Al-Isba’ Al-Masri, Tahrir Al-Tahbir fi Sina’at Al-Shi’r wa Al-Nathr wa Bayan I’jaz Al-Qur’an, edited by Hafni Muhammad Sharaf, 1st ed., Cairo: Supreme Council for Islamic Affairs, 1963, p. 327 and following.