The aesthetics of the sensual image in the poetry of Aws bin Hajar

Authors

  • Zainab Abdel Hussein Haddad University of Misan - Collage Education

DOI:

https://doi.org/10.52834/jmr.v19i38.206

Keywords:

poetic image, sensory image, poet Aws bin Hajar, patterns of sensory image

Abstract

The topic of the sensory image, in its general sense, represents a starting point from which poets begin to enrich their poetic experiences and paint their artistic paintings that express their intellectual visions, feelings and emotions, taking the living reality mixed with imagination as a basis and a source that helps them to form these various images. It is the poet’s tool and mirror that reflects his poetic methods in Intellectual presentation and artistic formation. This research came to address the sensory images of the pre-Islamic poet Aws bin Hajar, and shows his poetic experiences, which were filled with visions, ideas and feelings, in a beautiful artistic style with profound connotations, using his poetry collection, according to the types of senses in man, and what he perceives from each sense according to The type of stimulus for that image, and an explanation of its use of them through what is seen, heard, smelled, touched, or tasted. As for the research plan, it proceeds according to the descriptive and analytical method based on examining texts, divided into an introduction, a preface, and two topics, one of which is: the concept of the poetic image and the sensory image. In the second section, we talked about Aws bin Hajar and his poetic status, and the patterns of sensory images in the poetry of Aws bin Hajar, ending with a conclusion with the main results that the research reached.

References

المصادر:

- ابن المعتز وتراثه في الأدب والنقد والبيان، محمد عبد المنعم الخفاجي، دار الجيل، بيروت، ط2، 1991.

- الاتجاه الوجداني في الشعر العربي المعاصر، عبد القادر القط، مكتبة الشباب، مصر، ط1، 1992.

- أثر الحواس في تشكيل الصورة الشعرية عند سعاد الصباح، مجلة جامعة البحث، مج 37، ع 12، 2015.

- أركان الصورة الشعرية في تجربة نوفل أبو رغيف: سرى عبد الله الدوري، دار الكتب العلمية، العراق، بغداد، ط1، 2019.

- الأصول الفنية للأدب، حسين عبد الحميد، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، ط2، 19964.

- الأصولية والحداثة في شعر حسن محمد حسن الزهراني دراسة تحليلية نقدية: كاميليا عبد الفتاح، دار المطبوعات الجامعية الاسكندرية، 2009.

- الانطباع البصري في الشعر الجاهلي: منى عيسى هاشم، مجلة الاستاذ، ع 251، جامعة واسط، كلية التربية الاساسية، 2015.

- أوس بن حجر حياته واهم القضايا الفنية في شعره، العيسى خلف عقيل وآخرون، رسالة ماجستير، جامعة اليرموك، الأردن.

- الإيقاع المعنوي في الصورة الشعرية محمود درويش نموذجاً، آسية داحو، رسالة ماجستير، جامعة حسيبة بن بو علي، الجزائر، 2008 ــ 2009.

- بلاغة الصورة الشعرية - دراسة أسلوبية، (رسالة ماجستير)، عبد الرزاق كتاب، جامعة بوزريعة، الجزائر.

- البناء الفني للصورة الأدبية عند ابن الرومي، علي صبح، المكتبة الأزهرية للتراث، القاهرة، ط2، 1996.

- تجليات الصورة الحسية في شعر الأمير عبد القادر الجزائري: عبلة حمودي، رسالة ماجستير، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، 2015، 1999.

- تشكيل الصورة الشعرية في النص الشعري المعاصر: حنان بو مالي، مجلة كلية الآداب واللغات، جامعة محمد خيضر، بسكرة، ع 23، 2018، س124.

- التعبير البياني رؤية بلاغية نقدية: شفيع السيد، الناشر: مكتبة الشباب.

- التفسير الاسطوري للشعر الجاهلي، ابراهيم عبد الرحمن، مجلة فصول المصرية، مجلد (1) عدد (3)، ابريل 1981.

- التناص الديني والتاريخي في شعر محمود درويش، ابتسام أبو شرار، رسالة ماجستير، 2007، الناشر، جامعة الخليل، فلسطين.

- الخيال الشعري وعلاقته بالصورة الشعرية: الأخضر عيكوس، جامعة قسنطينة، ع 1، 1994.

- ديوان اوس بن حجر: تحقيق: محمد يوسف نجم، الجامعة الأميركية، بيروت، ط3، 1979.

- شرح شواهد المغني: عبد الرحمن المغني، لعبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي، علق عليه: أحمد ظافر كوجان، الناشر: لجنة التراث العربي، 1966، ج1.

- شعر أوس بن حجر ورواته الجاهليين دراسة تحليلية: مجمود عبد الله الجادر، دار الرسالة للطباعة، بغداد، 1979.

- الشعر والشعراء: لأبن قتيبة، تحقيق: أحمد محمد شاكر، الناشر: دار المعارف، ج1.

- الصورة السمعية في الشعر العربي قبل الاسلام: صاحب خليل ابراهيم، من منشورات اتحاد الكتاب العرب، 2000، ص14.

- الصورة الشعرية الحسية: تشكيلاتها الفنية ودلالاتها الصوفية في شعر عبد الله العشي: لخميسي شرفي، جامعة العربي التبسي، الجزائر، 2020.

- الصورة الشعرية عند عز الدين المهيوبي، رسالة ماجستير، بالغيث عبد الرزاق، الجامعة الجزائرية، الجزائر، 2009.

- الصورة الشعرية في النقد العربي الحديث: بشرى موسى صالح، المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 1994.

- الصورة الشعرية في ديوان "مداد من غيوم "لسعد بن عبد الله الغريبي: رقية بن سعدي، رسالة ماجستير، جامعة محمد خيضر، بسكرة، 2020.

- الصورة الشعرية وحسية الادراك: صباح لخضاري، جامعة تلمسان، الجزائر.

- الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي عند العرب: جابر عصفور الناشر: المركز الثقافي العربي، بيروت، ط3، 1992.

- الصورة الفنية في النقد الشعري (دراسة في النظرية والتطبيق)، عبد القادر الرفاعي، دار جرير، عمان، ط1، 2000.

- الصورة الفنية في شعر الحكمة في الاندلس حتى نهاية عصر المرابطين 540: أميمة محمد الركابي، مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، ع 25، ج 3، 2019.

- الصورة الفنية في شعر الطائيين بين الانفعال والحس: وحيد صبحي كبابه، من منشورات اتحاد الكتاب العرب، 1999.

- الصورة في شعر بشار بن برد، نافع عبد الفتاح، دار الفكر، عمان، ط1، 1983.

- الصورة والبناء الشعري: محمد حسن عبد الله: دار المعارف، القاهرة.

- طبقات فحول الشعراء: لابن سلام الجمحي، تحقيق: محمود محمد شاكر، ج1.

- طوق الحمامة في الألفة والالاف: ابن حزم الاندلسي القرطبي الظاهري، تحقيق: إحسان عباس، دار النشر: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، لبنان، ط2، 1987.

- العصر الجاهلي: شوقي ضيف، الناشر: دار المعارف، القاهرة، ط11.

- قراءة الشعر وبناء الدلالة، شفيع السيد، دار غريب للطباعة والنشر، القاهرة، ط1، 1999.

- قراضة الذهب في نقد أشعار العرب: لأبن رشيق، تحقيق: الشاذلي بو يحيى، الشركة التونسية للتوزيع، 1972.

- القصيدة الفائية للشاعر أوس بن حجر في العصر الجاهلي: عبد الحميد المعيني، مجلة الآداب، جامعة اليرموك، ع (47)، 1999.

- قصيدة النثر من التأسيس الى المرجعية: عبد العزيز موافي، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2006.

- كتاب الأغاني: لأبي الفرج الأصفهاني: تحقيق: إحسان عباس وآخرون، دار صادر بيروت، 2008، مج11.

- معجم المصطلحات الأدبية، مجدي وهبة، مكتبة لبنان، بيروت، ط1، 1974.

- نصرت عبد الرحمن: في النقد الحديث، مكتبة الاقصى، عمان.

- نظرية التصوير الفني، صلاح عبد الفتاح الخالدي، شركة شهاب، الجزائر، ط1، 1988.

Sources:

Aws bin Hajar, his life and the most important artistic issues in his poetry, Al-Issa Khalaf Aqeel and others, Master’s thesis, Yarmouk University, Jordan.

Book of Songs: by Abu Al-Faraj Al-Isfahani: Edited by: Ihsan Abbas and others, Dar Sader Beirut, 2008, vol. 11.

Classes of Poetry Stallions: by Ibn Salam Al-Jumahi, edited by: Mahmoud Muhammad Shaker, Part 1.

Dictionary of Literary Terms, Majdi Wahba, Lebanon Library, Beirut, 1st edition, 1974.

Diwan Aws bin Hajar: Edited by: Muhammad Yusuf Najm, American University, Beirut, 3rd edition, 1979.

Explanation of the evidence of Al-Mughni: Abd al-Rahman al-Mughni, by Abd al-Rahman bin Abi Bakr, Jalal al-Din al-Suyuti, commented on by: Ahmed Dhafer Kogan, publisher: Arab Heritage Committee, 1966, vol. 1.

Forming the poetic image in contemporary poetic text: Hanan Bou Mali, Journal of the Faculty of Arts and Languages, Mohamed Kheidar University, Biskra, No. 23, 2018, No. 124.

Fundamentalism and modernity in the poetry of Hassan Muhammad Hassan Al-Zahrani, a critical analytical study: Camellia Abdel Fattah, Alexandria University Press, 2009.

Graphic expression: A critical rhetorical vision: Shafi’ Al-Sayyid, Publisher: Al-Shabab Library.

Ibn Al-Mu'tazz and his Legacy in Literature, Criticism, and Statement, Muhammad Abdel Moneim Al-Khafaji, Dar Al-Jeel, Beirut, 2nd edition, 1991.

Image and poetic structure: Muhammad Hassan Abdullah: Dar Al-Maaref, Cairo.

Manifestations of the sensual image in the poetry of Emir Abdelkader Al-Jazairi: Abla Hamoudi, Master’s thesis, Mohamed Boudiaf University in M’sila, 2015, 1999.

Moral rhythm in the poetic image, Mahmoud Darwish as a model, Assia Daho, Master’s thesis, Hasiba Ben Bou Ali University, Algeria, 2008-2009.

Nusrat Abdel Rahman: In Modern Criticism, Al-Aqsa Library, Amman.

Pillars of the poetic image in Nawfal Abu Ragheef’s experience: Sari Abdullah Al-Duri, Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, Iraq, Baghdad, 1st edition, 2019.

Poetic imagination and its relationship to the poetic image: Lakhdar Akkos, University of Constantine, No. 1, 1994.

Poetry and Poets: by Ibn Qutaybah, edited by: Ahmed Muhammad Shaker, publisher: Dar Al-Maaref, vol. 1.

Prose poem from foundation to authority: Abdel Aziz Mowafi, Egyptian General Book Authority, Cairo, 2006.

Qaradhat al-Gold in Criticism of Arab Poetry: by Ibn Rashiq, edited by: Al-Shazly Bou Yahya, Tunisian Distribution Company, 1972.

Reading Poetry and Building Meaning, Shafi’ al-Sayyid, Dar Gharib for Printing and Publishing, Cairo, 1st edition, 1999.

Religious and historical intertextuality in the poetry of Mahmoud Darwish, Ibtisam Abu Sharar, master’s thesis, 2007, publisher, Hebron University, Palestine.

The Artistic Construction of the Literary Image according to Ibn al-Rumi, Ali Sobh, Al-Azhari Heritage Library, Cairo, 2nd edition, 1996.

The Artistic Image in Poetic Criticism (A Study in Theory and Practice), Abdul Qadir Al-Rifai, Dar Jarir, Amman, 1st edition, 2000.

The artistic image in the critical and rhetorical heritage of the Arabs: Jaber Asfour. Publisher: Arab Cultural Center, Beirut, 3rd edition, 1992.

The artistic image in the poetry of the Ta’is between emotion and feeling: Wahid Subhi Kabbaba, published by the Arab Writers Union, 1999.

The artistic image in wisdom poetry in Andalusia until the end of the Almoravid era 540: Omaima Muhammad al-Rikabi, Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, No. 25, Part 3, 2019.

The Artistic Principles of Literature, Hussein Abdel Hamid, Anglo-Egyptian Library, Cairo, 2nd edition, 19964.

The audio image in pre-Islamic Arabic poetry: Author Khalil Ibrahim, published by the Arab Writers Union, 2000, p. 14.

The collar of the dove in familiarity and thousands: Ibn Hazm Al-Andalusi Al-Qurtubi Al-Zahiri, edited by: Ihsan Abbas, publishing house: Arab Foundation for Studies and Publishing, Beirut, Lebanon, 2nd edition, 1987.

The effect of the senses on the formation of the poetic image according to Souad Al-Sabah, Al-Bahith University Journal, Volume 37, Issue 12, 2015.

The Emotional Trend in Contemporary Arabic Poetry, Abdul Qadir Al-Qat, Al-Shabab Library, Egypt, 1st edition, 1992.

The Fa-poem by the poet Aws bin Hajar in the pre-Islamic era: Abdul Hamid Al-Muaini, Journal of Arts, Yarmouk University, No. (47), 1999.

The Image in the Poetry of Bashar bin Burd, Nafi Abdel Fattah, Dar Al-Fikr, Amman, 1st edition, 1983.

The Legendary Interpretation of Pre-Islamic Poetry, Ibrahim Abdel Rahman, Egyptian Fosul Magazine, Volume (1) Issue (3), April 1981.

The poetic image and sensory perception: Sabah Lakhdari, University of Tlemcen, Algeria.

The Poetic Image in Modern Arab Criticism: Bushra Musa Saleh, Arab Cultural Center, Beirut, 1st edition, 1994.

The poetic image in the collection “Ink from Clouds” by Saad bin Abdullah Al-Gharibi: Ruqaya bin Saadi, master’s thesis, Mohamed Kheidar University, Biskra, 2020.

The poetic image of Izz al-Din al-Mahyoubi, Master’s thesis, Balghaith Abd al-Razzaq, Algerian University, Algeria, 2009.

The poetry of Aws bin Hajar and its pre-Islamic narrators, an analytical study: Majmoud Abdullah Al-Jader, Dar Al-Resala Printing, Baghdad, 1979.

The Pre-Islamic Era: Shawqi Deif, Publisher: Dar Al-Maaref, Cairo, 11th edition.

The Rhetoric of the Poetic Image - A Stylistic Study, (Master’s Thesis), Abdel Razzaq Kuttab, Bouzarieh University, Algeria.

The sensual poetic image: its artistic formations and its Sufi connotations in the poetry of Abdullah Al-Ashi: Lakhmisi Charafi, Larbi Tebesi University, Algeria, 2020.

The Theory of Artistic Photography, Salah Abdel Fattah Al-Khalidi, Shihab Company, Algeria, 1st edition, 1988.

Visual impression in pre-Islamic poetry: Mona Issa Hashem, Al-Ustath Magazine, No. 251, Wasit University, College of Basic Education, 2015.

Published

2024-01-01

How to Cite

حداد ز. (2024). The aesthetics of the sensual image in the poetry of Aws bin Hajar. Journal of Misan Researches, 19(38), 186 -219. https://doi.org/10.52834/jmr.v19i38.206

Issue

Section

Articals