Analyzing Content of Theses Master’s Degree in Curricula and General Methods of Teaching at the University of Misan For the years from 2018 to 2020

Authors

  • Salam Naji Baqer Collage of basic Educational-University of Misan

DOI:

https://doi.org/10.52834/jmr.v17i33.42

Abstract

The aim of the present study is to analyzing content of theses Master’s Degree in curricula and general methods of teaching. The sample size has reached (41) theses. The researcher has prepared the content analysis   includes four areas each field includes a number of pivots, the results shaded:

      The use of the Arabic language in writing theses by (95%), and the sole supervision of theses was higher than the co-supervision by (51%) the sole supervision. The percentage of supervision in the specialization of curricula and general methods of teaching reached (44%), which is higher than the rest of the disciplines in the methods of Teaching. It became clear that the Ministry of Education is the most targeted body in theses, by (80%), and that intermediate school students are the most targeted groups, by (29%), followed by the primary stage, by (20%). As for the rest of the groups, their percentage was less. The sample of males and females together was as follows: (43%), whereas the percentage of females was (41%), the percentage of males was (16%). The method was adopted intentionally in selecting samples by (61%), and the percentage of English language and mathematics was (44%) as the highest percentage of the rest of the materials covered by the theses, and literature review in Arabic and foreign used in the theses was by (78%). Also, it became clear that the methodology of the theses was mostly experimental by (73%), and that the most independent experimental variables studied in teaching strategies by (93) As for the most experimental dependent variables studied, it is achievement by (67%), and that all experimental theses deliberately designed the two equivalent groups. Further, it became clear that the most used branches of the descriptive curriculum are the survey method, by (91%). It is also noticed that the most used tools are the achievement test with a percentage of (%49) the total tools, and (98%) of the tools were prepared by the researchers. Moreover, in (76%) of the theses, two tools were used. It became clear that (85%) of the theses used descriptive and inferential statistics in processing data, and the statistical program (spss) was adopted by (90%), and it became also clear that all the theses used Arabic and foreign sources.

References

ال الحارث، مزنة مدشل وظافر بن فراج الشهري: التوجهات المنهجية لأبحاث المناهج وطرائق تدريس عامة في رسائل الماجستير والدكتوراه بجامعة الملك خالد، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية العدد(4)، استونيا . (2019)

ابو سليمان، عبدالوهاب ابراهيم : كتابة البحث العلمي صياغة جديدة ،ط9، مكتبة الرشيد- ناشرون، الرياض، السعودية. (2005)

البيسوني، محمد سويلم : اساسيات البحث العلمي في العلوم التربوية والاجتماعية والانسانية ، ط1، دار الفكر العربي ، القاهرة ، مصر. (2013)

جاسم، عواطف صبار و اياد سعدي حميد و وسام ابراهيم حاجم وامجد حسين جاسم الجميلي: دليل كتابة رسائل واطاريح الدراسات العليا ،كلية العلوم - جامعة تكريت. (2018)

الحلاق، علي سامي علي: دراسة تحليلية لأطروحات مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها في جامعة عمان العربية للدراسات العليا من عام 2003الى عام 2007، مجلة اتحاد الجامعات العربية، العدد(51) ، الاردن. (2008)

الحويرى ، محمود محمد : منهج البحث في التاريخ ، ط1 ، المكتب المصري لتوزيع المطبوعات، القاهرة، مصر. (2001)

الرويلي ، مشرف بن فياض و سعيد صالح سلوم وسليمان بن صالح وشعبان رمضان محمود و أحمد سالم سلمان و طارق حسن المتولي و أشرف متولي: دليل كتابة الرسائل العلمية للماجستير والدكتوراه ، جامعة الجوف- المملكة العربية السعودية . (2018)

شحاته، حسن : المرجع في مناهج البحوث التربوية والنفسية، ط1، مكتبة الدار العربية للكتاب ، القاهرة ، مصر.(2009)

شرقي، ساجد: دور الجامعات في تطوير وتنمية المجتمع، مجلة مركز دراسات الكوفة، العدد (10)، جامعة الكوفة.(2008)

فرحان، محمود علي: واقع البحث التربوي في رسائل الماجستير والدكتوراه في المناهج وطرائق التدريس التربية الاسلامية في العراق في الفترة من2000م- 2010م ، مجلة العلوم الاسلامية ، العدد(32) ، كلية العلوم الاسلامية ، جامعة تكريت. (2016)

العاني، وجيهة ثابت وميمونة درويش الزدجالية : الخريطة البحثية للإنتاج الفكري لرسائل الماجستير واولويات الاحتياجات والتجديدات المعاصرة في التربية الاسلامية، مجلة العلوم التربوية، العدد(2) ، جامعة الملك سعود . (2018)

العبادي، هاشم فوزي دباس و يوسف حجيم سلطان الطائي: التعليم الجامعي من منظور اداري- قراءات وبحوث، ط1، دار الياوزي العلمية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر. (2014)

عباس، محمد خليل ومحمد بكر نوفل ومحمد مصطفى العبسي وفريال محمد ابو عواد: مدخل الى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، ط 3، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان ، الاردن.(2011)

عثمان، رياض: معايير الجودة البحثية في الرسائل الجامعية "الأسس العملية بالتطبيق والتمثيل لوضع الخطة" ، ط1 ، دار الكتب العلمية ، بيروت ، لبنان. (2014)

عمر ،سيف الاسلام سعد: الموجز في منهج البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية ، ط1،دار الفكر، دمشق، سوريا. (2009)

عناية، غازي: البحث العلمي -منهجية إعداد البحوث والرسائل الجامعية بكالوريوس ، ماجستير ، دكتوراه، ط1، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.(2014)

العياصره، محمد عبد الكريم و وانتصار غازي مصطفى: اتجاهات البحث التربوي في برنامج ماجستير مناهج التربية الاسلامية وطرائق تدريسها في جامعة السلطان قابوس، مجلة اتحاد الجامعات العربية، العدد(52)، الاردن . (2009)

قندلجي، عامر ابراهيم: الاعلام والمعلومات والانترنت ، ط1، دار الياوزي العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن. (2013)

محمد، عادل عبدالله : اسس البحث العلمي في ضوء التعديلات الواردة في APA ، ط2 ، دار الزهراء للنشر ، الرياض ، السعودية (2016)

Chaiyasook, W . Jaroongkhongdach, W , A content analysis of Thai master's theses in ELT from 2003 to 2011, Proceedings of the International Conference: DRAL 2/ ILA (2014).

Erdogan, T, What Does Research Tell Us about Trends in Dissertations on PBL?Universal Journal of Educational Research,(6) . (2017)

Kozikoğlu, l, Nuray, s: The Content Analysis of Dissertations Completed in the Field of Curriculum and Instruction (2009-2014), Journal of Eğitimve Bilim,(40). (2016)

Published

2021-05-31

How to Cite

الغضبان س. ن. ب. . (2021). Analyzing Content of Theses Master’s Degree in Curricula and General Methods of Teaching at the University of Misan For the years from 2018 to 2020. Journal of Misan Researches, 17(33), 29-50. https://doi.org/10.52834/jmr.v17i33.42

Issue

Section

Articals