The level of science teachers' practice of productive thinking skills From the point of view of school principals and subject supervisor

Authors

  • Sarah Touma eajil University of Misan / College of Basic Education
  • Ahmed Abd Al Reda Murad

DOI:

https://doi.org/10.52834/jmr.v19i38.209

Keywords:

science teachers, productive thinking, school principals, subject supervisors

Abstract

The current research aims to know the level of science teachers' practice of productive thinking skills, and to achieve the goal of the research; The researchers followed the descriptive approach (work analysis) The research sample consisted of (153) principals and educational supervisors who were randomly selected from Misan Governorate. The researchers prepared a closed questionnaire that included (28) A paragraph divided into five axes (fluency, flexibility, originality, interpretation, conclusion, and to treat the data statistically, the researchers used Chi-square, Pearson correlation coefficient, split-half, Spearman-Brown equation, Facronbach equation, weighted means and standard deviations The current research found that the level of science teachers' practice of productive thinking skills was moderately This result is not the desired level for training learners to practice productive thinking skills at an advanced level.        

References

اولاً: المصادر العربية:

اسود، رافع مطلك(2021): التفكير المنتج وعلاقته بمهارات القرن الواحد والعشرين لدى طلبة قسم الرياضيات في كلية التربية، مجلة الفنون والآداب وعلوم الانسانيات والاجتماع، العدد (63) ، بغداد ، العراق.

التميمي، محمود كاظم(2013): منهجية كتابة البحوث والرسائل في العلوم التربوية والنفسية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.

جمل، محمد جهاد(2008): تنمية مهارات التفكير الابداعي من خلال المناهج الدراسية ، دار الكتاب الجامعي ، العين، الامارات.

الجيلاوي ، نسرين علي و خلود رحيم عصفور(2021): ما وراء الدافعية وعلاقتها بالتفكير المنتج لدى طلبة كليات الهندسة ، مركز البحوث النفسية ، المجد (32) العدد(2)، بغداد ، العراق.

الخضراء، نادية(2005): تعليم التفكير الابتكاري والناقد دراسة استكشافية تجريبية، دار دبينو للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

دويدري، رجاء وحيد(2002): البحث العلمي اساسياته النظرية وممارساته العملية ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.

رزوقي، رعد مهدي وآخرون(2018): سلسلة التفكير وانماطه- الجزء الرابع- دار الكتب العلمية ، بيروت، لبنان.

الزيات، فاطمة محمود(2009): علم النفس الابداعي، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان, الاردن.

سعادة، جودت(2003): تدريس مهارات التفكير، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

السليتي، فراس(2006): التفكير الناقد والابداعي واستراتيجية التعلم التعاوني في تدريس المطالعة والنصوص ، عالم الكتب الحديثة ، عمان ، الاردن.

شاهين ، ابراهيم محمد(2020): مهارات التفكير المنتج المتضمنة في كتاب العلوم للصف الثامن الاساسي بفلسطين، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد(28) العدد(2) فلسطين.

العاني ، سناء رحيم(2006): التفكير النقدي – مهارات القراءة والتفكير المنطقي ، دار الكتاب الجامعي ، العين، الامارات العربية المتحدة .

عبد الرحمن، انور حسين وعدنان حقي زنكنة(2007): الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية ، شركة الوفاق للطباعة ، بغداد، العراق.

العزاوي، رحيم يونس(2008):مقدمة في منهج البحث العلمي ، دار دجلة ، عمان، الاردن.

العساف، صالح بن حمد(2003): المدخل الى البحث في العلوم السلوكية، الطبعة الثالثة، مكتبة العبيكان، جدة ، السعودية.

عطية، محسن علي(2015): التعلم انماط ونماذج حديثة، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان، الاردن.

علي ، حمزية حسين(2018): مهارات التفكير المنتج لدى طالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي في مادة علم الاحياء ، مجلة دراسات تربوية ، العدد(44)، الديوانية ، العراق.

القحطاني، ريحانة(2021): معوقات استخدام مهارات التفكير المنتج في تعلم اللغة العربية لدى متدربات الكلية التقنية للبنات بخميس مشيط في المملكة العربية السعودية، مجلة الجامعة الاسلامية للدراسات التربوية والنفسية ، المجلد(29) العدد(1)، الرياض ، السعودية.

قطامي ، يوسف(2007): تعليم التفكير لجميع الاطفال، دار المسيرة ، عمان، الاردن.

مازن، حسام محمد(2010): اصول مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.

محمود، وفاء يونس(2006): اثر استخدام اسلوب العصف الذهني وتآلف الاشتات في تنمية التفكير الابداعي والوعي العلمي واكتساب المفاهيم الاحيائية في مادة البيئة والتلوث لدى طلبة الصف الثالث ، قسم علوم الحياة ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن الهيثم، بغداد ، العراق.

المراغي، ايهاب السيد شحاته(2019): استخدام نموذج 4EX2 في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التفكير المنتج والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، المجلة العلمية لكلية التربية جامعة الوادي الجديد، المجلد(11) العدد(29)، الوادي الجديد ، مصر.

النجدي ، احمد عبد الرحمن(2003): تدريس العلوم في العالم المعاصر، دار الكتب ، القاهرة، مصر.

ثانياً: المصادر الاجنبية:

-Gronlund Norman E(1971):Measurement and evaluation in teaching tested Macmillan , Newyork,p125 .

- Hemming ,E(2000): Encouraging critical thinking :But what does that mean ? journal of Education , 35(2).

-Hurson,T(2008): Think Better ,Mc Graw Hill, United states. Hemming, E. (2000). Encouraging critical thinking: But what does that mean?, Journal of Education, 35(2): 173-179.

-Shakirova, M. (2007). Technology for the shaping of college students and upper-grade students' critical thinking, Russ. Educ. Soc., 49(9). 4-Smith,R(1999): The study of Geography: A means to streng then student understanding of the world and to build critical thinking skills . Dissertation abstract lvternational 37(1), p(48).

Translation of Arabic sources:

Abdul Rahman, Anwar Hussein and Adnan Haqqi Zangana (2007): Methodological patterns and their applications in the humanities and applied sciences, Al-Wefaq Printing Company, Baghdad, Iraq.

Al-Ani, Sanaa Rahim (2006): Critical Thinking - Reading and Logical Thinking Skills, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.

Ali, Hamzia Hussein (2018): Productive thinking skills among fifth grade biological science students in biology, Journal of Educational Studies, Issue (44), Diwaniyah, Iraq.

Al-Assaf, Saleh bin Hamad (2003): Introduction to Research in Behavioral Sciences, third edition, Obeikan Library, Jeddah, Saudi Arabia.

Attia, Mohsen Ali (2015): Learning Patterns and Modern Models, Safaa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.

Aswad, Rafi Mutlak (2021): Productive thinking and its relationship to twenty-first century skills, and obtained the Department of Mathematics in the College of Education, Journal of Arts, Letters, Humanities, and Social Sciences, Issue (63), Baghdad, Iraq.

Al-Azzawi, Rahim Younis (2008): Introduction to Scientific Research Methodology, Dar Degla, Amman, Jordan.

Dowidari, Raja Wahid (2002): Scientific research, its theoretical foundations and practical practices, Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Gronlund Norman E(1971):Measurement and evaluation in teaching tested Macmillan , Newyork,p125 .

Hemming ,E(2000): Encouraging critical thinking :But what does that mean ? journal of Education , 35(2).

Hurson,T(2008): Think Better ,Mc Graw Hill, United states. Hemming, E. (2000). Encouraging critical thinking: But what does that mean?, Journal of Education, 35(2): 173-179.

Jamal, Muhammad Jihad (2008): Developing creative thinking skills through school curricula, University Book House, Al Ain, UAE.

Al-Jilawi, Nisreen Ali and Kholoud Rahim Asfour (2021): Beyond motivation and its relationship to productive thinking among engineering college students, Center for Psychological Research, Al-Majd (32), Issue (2), Baghdad, Iraq. 14. Al-Khadra, Nadia (2005): Teaching innovative and critical thinking, an experimental exploratory study, Dar Debino for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Mahmoud, Wafaa Younis (2006): The effect of using the brainstorming method and gathering together in developing creative thinking, scientific awareness, and acquiring biological concepts in the environment and pollution subject for third-year students, Department of Life Sciences, unpublished doctoral thesis, University of Baghdad, College of Education, Ibn al-Haytham, Baghdad, Iraq.

Al-Maraghy, Ihab Al-Sayed Shehata (2019): Using the 4EX2 model in teaching mathematics to develop productive thinking skills and attitudes toward mathematics among primary school students, Scientific Journal of the Faculty of Education, New Valley University, Volume (11), Issue (29), New Valley, Egypt. 17. Mazen, Hossam Muhammad (2010): Principles of Research Methods in Education and Psychology, Dar Al-Fajr for Publishing and Distribution, Cairo.

Egypt. 18. Al-Najdi, Ahmed Abdel Rahman (2003): Teaching Science in the Contemporary World, Dar Al-Kutub, Cairo, Egypt.

Al-Qahtani, Rehana (2021): Obstacles to the use of productive thinking skills in learning the Arabic language among trainees of the Technical College for Girls in Khamis Mushait in the Kingdom of Saudi Arabia, Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Volume (29), Issue (1), Riyadh, Saudi Arabia.

Qatami, Youssef (2007): Teaching Thinking to All Children, Dar Al Masirah, Amman, Jordan.

Saadeh, Jawdat (2003): Teaching Thinking Skills, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Razouki, Raad Mahdi and others (2018): Thinking and its Patterns Series - Part Four - Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, Beirut, Lebanon.

Al-Saliti, Firas (2006): Critical and creative thinking and cooperative learning strategy in teaching reading and texts, World of Modern Books, Amman, Jordan. 24. Shaheen, Ibrahim Muhammad (2020): Productive thinking skills included in the science textbook for the eighth grade in Palestine, Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Volume (28), Issue (2), Palestine.

Shakirova, M. (2007). Technology for the shaping of college students and upper-grade students' critical thinking, Russ. Educ. Soc., 49(9). 26. Smith,R(1999): The study of Geography: A means to streng then student understanding of the world and to build critical thinking skills . Dissertation abstract lvternational 37(1), p(48).

Al-Tamimi, Mahmoud Kazem (2013): Methodology for Writing Research and Dissertations in the Educational and Psychological Sciences, Safaa Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.

Al-Zayat, Fatima Mahmoud (2009): Creative Psychology, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

Published

2024-01-01

How to Cite

عاجل س., & مراد أ. (2024). The level of science teachers’ practice of productive thinking skills From the point of view of school principals and subject supervisor. Journal of Misan Researches, 19(38), 278-307. https://doi.org/10.52834/jmr.v19i38.209

Issue

Section

Articals