The strategic success of handball coaches from the perspective of their players
DOI:
https://doi.org/10.61265/mjph.2025.30321Keywords:
Building Scale, Strategic Success, Coaches, HandballAbstract
This research aims to provide a metric for evaluating the strategic success of handball coaches from the perspective of their players, using five dimensions of strategic success: survival, adaptation and reaction, development, strategic implementation, and ongoing inventiveness. The research issue was initiated by some coaches lacking the components of strategic success, resulting in their deficiencies being mirrored in the team's athletic performance. A theoretical model has been constructed that embodies the researchers' understanding of the interaction among the factors. The research was carried out within the sports community, specifically among players from 15 handball clubs in the elite league for the 2024-2025 season, comprising a total of 270 players. Essential data for the field aspect was collected via a specially designed questionnaire, resulting in a study sample of 160 surveyed players. Data analysis was conducted using the statistical software SPSS.V.23. Consequent to these findings, the researchers proposed several recommendations, the foremost being that the administrative bodies of sports clubs should prioritise strategic success and implement this scale to cultivate a clear vision and adequate expertise, thereby enhancing the proficiency of coaches.
References
حسين محمد عبد العليم. (2023). الابداع العلمي وعلاقته بالتحصيل الأكاديمي لدى عينه من الطلاب الموهوبين والعاديين بجامعة أسيوط. دراسات في الارشاد النفسي والتربوي.
حيدر عبد الرزاق كاظم العبادي. (2015). اساسيات كتابة البحث العلمي في التربية البدنية وعلوم الرياضة , ط 1 , شركة الغدير للطباعة والنشر, بغداد, العراق.
رافدة الحريري. (2018). الالعاب التربوية و انعكاساتها على تعلم الاطفال , دار اليازوري العلمية للنشر و التوزيع, عمان.
سالم الشبكى, خالد مصطفى اسماعيل, & السعيد عبدالحميد السيد سالم. (2025). التكامل بين القدرات البدنية والأداءات المهارية: دراسة تحليلية باستخدام الشبكات العصبية لأثر الاختبارات البدنية على الأداء المهاري في القبول بكلية التربية الرياضية. مجلة علوم الرياضة.
السعيد مبروك إبراهيم. (2012). ادارة المكتبات الجامعية في ضوء اتجاهات الادارة المعاصرة : الجودة الشاملة , الهندرة , ادارة المعرفة , الادارة الالكترونية ,ط2 , المجموعة العربية للتدريب والنشر , القاهرة.
فاطمة عوض صابر وميرفت علي خفاجة. (2002). اسس ومبادئ البحث العلمي , ط1 , مكتبة ومطبعة الاشعاع الفنية.
فهد عبدالرحمن العليــان. (2022). فاعلية نموذج تدريسي مقترح قائم على التکامل بين النظريتين البنائية والذکاء الناجح في تنمية البراعة الرياضية لدى طالبات قسم تعليم الطفولة المبکرة لمقرر أساسيات الرياضيات. مجلة کلية التربية (أسيوط).
كاظم كريم رضا الجابري. (2011 ). مناهج البحث في التربية وعلم النفس الاسس , الادوات , ط 1 ,دار الكتب والوثائق, بغداد.
Allen, M. J., & Yen, W. M. (2001). Introduction to measurement theory. Waveland Press.
Anastasi . A (1988 ) . Psychological Testing .New York : Macmillan .co .p.
Guilford , d.p.8 fresher , fundamental statistixs in psychology and Education. 5th .ed . New York: b1973…
Stanley C.J. Hopkins. K.D.(1972).Educational and Psychological Measurement Evalation. New Jersey Prentice-hall. p..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Misan Journal for Physical Education Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



